QUAN ESTÀ DISPOSAT EL CONSUMIDOR A PAGAR MÉS PER UN VI?

Comments off 261 Views0


Fa uns dies us explicàvem quins són els factors que influeixen a l’hora de fixar el preu d’un vi. Però, i per al consumidor? Quin són els factors que influeixen a l’hora de decidir comprar un vi o un altre? El perquè el consumidor està disposat a pagar més per un vi ve determinat també per alguns elements que és important conèixer per entendre aquest binomi que conformen celler i consumidor.

Segons un estudi realitzat per professors de diferents universitats espanyoles, i que analitza els factors hedònics (aquells que calibren el plaer del consumidor) que influeixen en els preus dels vins a Espanya, senyala una sèrie d’atributs i característiques que són el que fan que un vi sigui més valorat.

Tenint en compte la hipòtesi hedònica d’aquest estudi, podem afirmar que el preu d’un vi pot ser analitzat com la suma d’aquesta sèrie d’atributs que defineixen el vi, i no per la qualitat del vi en si mateix, ni per la varietat amb la qual ha estat elaborat. Així, els factors més importants per als consumidors a l’hora de decidir pagar més per un vi són:

  • La Denominació d’Origen

Que el vi estigui adscrit a una Denominació d’Origen és un dels principals factors per al consumidor. I dins les DDOO, també hi ha que gaudeixen d’un major prestigi i que, per tant, afavoreixen el possible increment en el preu final: Jerez, Rioja, Ribera de Duero, Priorat, Rueda i Rías Baixas són les millor valorades.

  • Els vins amb criança

A més criança, major predisposició del consumidor a pagar més pel vi. Així, es pagarà més per un vi ‘Gran Reserva’ que per un ‘Criança’, malgrat que, com ja hem explicat aquí en altres ocasions, aquests termes no fan referència a la qualitat del vi sinó senzillament al temps que romanen en bóta.

  • Els premis i puntuacions

Les opinions de prescriptors, les puntuacions en les diferents guies de vins i els premis rebuts en els concursos del sector són factors que influeixen, i molt, en la decisió del consumidor. Igual que passa amb les DDOO, els vins que compten amb un major palmarès gaudiran de millor posició per al consumidor i, per tant, aquest estarà disposat a pagar més per ells.