Quins aspectes marcaran el sector vitivinícola el 2025?

Comencem un any nou i amb ell arriben els pronòstics sobre quines seran les noves tendències i aspectes claus que marcaran el sector vitivinícola el 2025. Canvi climàtic, transformacions als hàbits de consum, exportacions... A continuació, us expliquem els temes que seran clau.

El canvi climàtic i la sequera, claus per al sector vitivinícola

A Espanya, la primera preocupació del sector vitivinícola és el canvi climàtic i l'efecte que està tenint la sequera que s'arrossega des de fa alguns anys. Com a conseqüència d'aquesta sequera, les vinyes tenen una menor producció, el que afecta especialment les varietats negres, que no s'han recuperat, tot i les pluges d'aquests últims mesos.

La sequera causada per l'augment de temperatures i el canvi climàtic provoca que el raïm no tingui una bona maduració i que, per tant, s'estiguin buscant alternatives en vinyes que es troben a una major altitud, així com varietats que siguin més resistents a aquests canvis.

Cal destacar que el consumidor té una major conscienciació davant el canvi climàtic i les conseqüències que està provocant en tots els aspectes de la vida, això provoca que augmenti la tendència de consum de vins de proximitat. Escollir aquests vins és una elecció sostenible, ja que són vins que generen menys emissions de Co2 al seu transport.

Augment dels costos del sector vitivinícola

Un altre dels temes que preocupa més aquest 2025 al conjunt del sector vitivinícola és l'increment dels costos de producció. A la conseqüència d'una menor producció, a causa del canvi climàtic, se li ha de sumar l'augment progressiu dels costos energètics. Aquesta suma fa que inevitablement el preu del vi s'incrementi. Així mateix, el poder adquisitiu dels consumidors es va reduint a conseqüència de la recessió econòmica que es viu a escala mundial.

Per això, els consumidors opten en la seva elecció de compra per vins premium o de gamma mitjana. Una elecció per a un consum de gaudir de l'experiència.

A més, a escala internacional, es preveu que l'exportació del vi espanyol s'encareixi amb l'entrada de Donald Trump a la presidència americana, ja que ha advertit que augmentarà els aranzels.

Canvi de preferències als hàbits de consum dels productes del sector vitivinícola

Reinventar-se. Aquest ha de ser el propòsit més present al sector vitivinícola. Els canvis al comportament dels consumidors comporten canvis també sector vitivinícola, que ha de fer-los front de manera ràpida.

L'any passat, des del sector hoteler es va observar un canvi en el comportament dels consumidors sobre la seva elecció de varietat de vi. Van augmentar les compres de vi blanc, escumosos i rosats i, a més, els experts del sector preveuen que aquesta tendència de consum persisteixi. És a les generacions més joves, precisament, on guanyen protagonisme el vi blanc i els escumosos. En contraposició, el vi negre perd terreny de mercat de forma generalitzada a Europa, llevat del sud i l'est del continent.

Atraure nous aficionats al sector vitivinícola

Estem a una era plenament tecnològica, en la que el consumidor busca viure, sobretot, experiències i singularitat. Segons la professora Simone Loose, directora de l'Institut del Vi i les Begudes de l'Escola Superior de Geisenheim i responsable del ProWein Business Report: "El desenvolupament de nous productes i estratègies de comunicació innovadores serà decisiu perquè el vi continuï sent competitiu. Per a la creació de valor del sector és important transmetre als consumidors d'avui i de la pròxima generació els avantatges dels productes premium.".

El sector vitivinícola s'ha d'adaptar, doncs, a les noves estratègies de màrqueting i comunicació per a incidir en aquest nou perfil de consumidor. Adequar-se al seu estil de vida i oferir-li experiències úniques.

COMPARTEIX AQUESTA NOTÍCIA