ELS PETITS PREJUDICIS AL VOLTANT DE LA RESTAURACIÓ I EL VI

Comments off 303 Views0


Si un presta atenció en un restaurant, és fàcil detectar situacions d’aquelles associades, podríem dir, a altres temps. Són petits prejudicis al voltant del servei del vi que afecten, gairebé sempre, a les dones. Tot i que, vagi per endavant que si la situació fos a la inversa, i fos l’home “l’afectat”, l’exposició seria la mateixa. Però la realitat és la que és.

Tornant al restaurat. El primer moment incòmode es dóna a l’hora d’entregar la carta de vins. Si ets dona, segur que ho has viscut més d’un cop: l’habitual acostuma a ser que, en una taula on hi ha una parella home i dona, la carta li entreguin a ell. Per què seguim associant que és l’home el que entendrà de vins i no la dona? Segurament és un d’aquells anomenats “micromasclismes” que es produeixen sense una voluntat explícita però que continuem tenint molt integrats.

Un cop demanat el vi, si un ha demanat un vi negre i l’altre un vi blanc, rara és la vegada en què no li donin el negre a ell i el blanc a ella. I de nou la mateixa pregunta: per què associem que les donen tenen més tendència a beure vins blancs (o rosats o escumosos) i que en canvi ells els prefereixen negres? I si per una casualitat un demana vi i l’altre aigua, endevinen a qui li posen què?

Si, en canvi, el que demanen és una ampolla de vi per compartir, en el moment de servir-lo, i malgrat que aquesta situació sí que va revertint una mica, el més habitual continua sent que, sense preguntar, li serveixen a l’home perquè sigui ell qui el tasti i digui si està tot bé. De nou, aquests petits micromasclismes que les donen pateixen en el seu dia a dia gastronòmic.

I ja per rematar arriba el moment del compte. En un sopar home-dona, a qui creuen que li entregaran? Obvi, veritat? Malgrat que queda molt lluny el temps en què les donen depenien econòmicament de l’home, hem continuat arrossegant això com un clixé més, i segur que són moltes les dones que estan llegint això i que ho han experimentat en primera persona.

Són molts els estudis de tendències de consum que demostren que és la dona qui té el poder de decisió de compra, també en el món del vi. Són elles qui fan l’elecció i, per tant, les que escullen quins vins es consumeixen a casa. Per què no ho han de fer també al restaurant?